De tijdschriftenmarkt heeft het zwaar. Dat is geen nieuws. Maar we vergeten vaak dat er ook in deze tijd een aantal zeer succesvolle magazines bestaan. Neem flow, gelanceerd in 2008. De makers hebben goed begrepen waar het om gaat als je in deze tijd een blad lanceert: de tijdgeest haarfijn aanvoelen en inspelen op een gevoel.
Flow zag het daglicht toen de recessie net begon. Een tijd waarin materialisme (als vanzelfsprekend) afnam en authenticiteit, zelfontwikkeling en tijd voor jezelf steeds belangrijker werden. En laat flow dáár nu net over gaan. Mede door de komst van internet is het uiterlijk van een tijdschrift bovendien steeds belangrijk. Wat we niet kunnen vinden op internet, is te vinden in flow: mooi papier, fraaie vormgeving, fijne extra’s (boekjes, cadeaupapier etc.).
Het blad heeft een jaren 70 gevoel; de tijd waarin alles – zo lijkt dat als je nu een veertiger bent – nog makkelijk en simpel was. Je weet wel, toen je met dit weer in de tuin zat, op een plastic stoel met gebloemd kussen en in je hand een ijsje. Het liefst zo’n waterijsje met twee stokjes of de puntzak van Gombal, met een gekleurde kauwgombal onderin. Dat kauwgomballengevoel, dat is flow.